excelenta fiecarei arte. Precum stilul in literatura e intr-un anume mod portretul unui om, bine privit, chiar in constitutia sa fizica, acelasi lucru se intampla si in artele figurative : pentru ca si in una si in cealalta toate calitatile conspira pe ascuns, la acelasi operant, pentru a da o fizionomie si un semn lucrarilor, care prin sine insele, chiar fara ajutorul povestii, releva cunoscatorilor caracterul si talentul autorilor lor. Chiar daca cineva va spune ca acest lucru nu se vede decat la creatori si nu la aceia care copiaza si reproduc, imita operele altcuiva, cum se intampla in gravura : eu raspund ca aceasta arta se limiteaza la un umil exercitiu doar in mana inaptilor si mediocrilor. In mana celor talentati si inteligenti inseamna ideea si actul unei noi inspirate creatii, ii echivaleaza pe cei care au cultivat aceasta arta la cea mai inalta disciplina artistica si le ofera modalitatea de a-si etala forta creatoare si bogatia sufleteasca nu altfel decat in oricare alta arta. Luciditatea mintii ii face repede sa observe conceptul altuia, in parte si in ansamblu si sa vada in propria arta acele mijloace care sunt cele mai potrivite de a le reproduce ; inteligenta ii face sa gaseasca mult mai usor drumul, calea de a reproduce ; imaginatia ii face sa compare actiunile, miscarile, culorile si sa readuca in reproducere tot ceea ce, de obicei, intr-o astfel de actiune se pierde. Apoi, calitatile
<<<                                83

sufletesti fac ca, asezandu-se artistul in fata imaginii pe care trebuie sa o reproduca, sa o realizeze nu ca pe o arida reproducere, rece si seaca, ci ca una calda si graitoare sub fierul daltii lor si, in mod natural, vor face acele reproduceri care li se portivesc cel mai bine, pe care le simt aproape de suflet. De aceea, nimeni sa nu spuna ca Mercuri nu a avut nevoie de aceste calitati pentru a realiza "Mietitori", "Sant Amelia" sau portretele oamenilor ilustrii. Scena de la tara, cu linistea si bucuria dupa munca de vara, devotiu-nea si compasiunea in mijlocul parfumului florilor, tristul sfarsit al unei regine, nefericirea unor suflete sublime si de imens talent, precum "Tasso" si "Colombo", cu siguranta au avut demni interpreti in nobilul sau gand si in rafinata sa simtire. Se ajunge apoi la calitatile mostenite si dezvoltate prin educatia de catre sine insusi a fortei fizice, calitati care sunt necesare in asemenea arta, precum ochiul sigur si patrunza-tor, mana ferma si ascultatoare; vei vedea astfel ca la toate acestea nu se poate ajunge astfel decat prin exercitii constante ale mainii, pentru a forma un artist perfect. Deci, Mercuri a facut si aceste lucruri pentru a fi gravor. Fundamentul tuturor modurilor de a actiona in aceasta arta a fost desenul, excelent prin studiul sau si prin practica sa, ajungand la o puritate si o finete a
                                    84                      >>>

Home - Biografie - Gravura - Teme grecesti - Desen - Litografii - Schite - Fotografii